Mida arvavad gümnasistid enesemõtestamisest

Teemakäsitluses rakendasin disainmõtlemise loogikaid ja kuna sellele vanusegrupile edastasin ma seda teemat esimest korda, siis mind huvitas väga, kuidas gümnasistid selle vastu võtsid ning mida enda jaoks väärtustasid.

Läbiviidud miniuuring näitas, mis teemad kõnetavad ettevõtluse suuna osas gümnasiste. Milline on nende suhtumine  enda tundma õppimisse, et mõista seeläbi oma tugevusi ja väljakutseid (nõrkusi), osata seada sihte ja mõtestada ootusi. Mõista ja seostada kogemuslugusid enese väljakujunemisega. Samuti meetodi eelistusi selle teema käsitlemisel.

KOKKUVÕTTEKS:

1. Gümnaasiumi õpilased on valmis kaasa tulema antud teemaga, kuid neile tuleks seda teemat, ennekõike selle kasulikkust enam mõtestada. Nad väärtustasid seda ja soovitaksid seda ka teistel läbida, kuulata. Minu poolt läbiviidud kaasava koolituse kaudu tutvusid nad metoodikaga, kuidas hiljem iseseisvalt oma töölehega edasi töötada.

2. Mind huvitas nende tagasiside teema käsitluse metoodika kohta, sest antud koolituse teemat võib 2 erineval viisil rakendada. Kas kaasava loenguna, kus üheks oluliseks ülesandeks on just teiste kogemuslugude kuulamine ja  järelduste tegemine, seoste leidmine. Lisaväärtus - oskus inimesi kuulata ja kuuldut mõista - seda oskust tuleb endas arendada. See nõuab palju kohest keskendumist ja kaasamõtlemist.

Teiseks viisiks on teema käsitlus läbi praktilise töötoa.

Gümnasistide vastused näitasid, et mõlemad käsitlusviisid on neile sobivad. Kuid kui süveneda põhjustesse, miks osad oleks eelistanud töötuba, siis üldistavalt saab välja tuua järgmised soovid, ootused:

  • võimalus olla enam kaasatud ja teema on siis enam praktilisema väljundiga

  • ise midagi teha on alati põnevam kui lihtsalt kuulata

  • praktilised harjutused oleks aidanud teemast enam aru saada

  • oleks olnud kergem jälgida ja kaasa mõelda

  • pikalt lihtsalt esinejat kuulates vajub mõte mujale

Teema käsitlemine läbi praktilise töötoa annab rohkelt lisavõimalusi. Seeläbi saab õpilasi enam inspireerida,  panes neid koheselt enda peale rohkem mõtlema, end mõtestama ja oma eesmärkide ja ootustega tegelema. See eeldab aga, et töötatakse väiksemates gruppides.

3. Kodutööna kaasaantud töölehtede juures peeti kõige keerulisemaks just enda tugevuste, nõrkuste, väljakutsete väljatoomist, mõistmist ja kõige lihtsamaks enda eluetappide ja kogemuslugude esile toomist, seostamist. Ka siin tuli hästi välja just töötoa parem võimalus teema käsitlemisel, sest nad oleksid tahtnud põhjalikumalt käsitleda alateemasid - KES MA OLEN: enda tugevuste, nõrkuste / väljakutsete väljatoomist, mõistmist ja MIS ON MINU OOTUSED: oskust neid tahta, mõista soovide, eesmärkide väärtust

4. Nüüd siis peamine, kas võetakse aega ja tegeletakse iseenda tundma õppimisega, mõtestamisega. Abivahendiks väljapakutud tööleht. Loodan südamest, et nii ka läheb ja nad saavad palju kasulikku enda osas teada ja oskavad seeläbi ka oma ootusi seada.

5. Mind huvitas väga, milliste ettevõtluse teemadega  sooviksid gümnasistid põhjalikumalt tuttavaks saada, mis just neid antud eluetapis kõnetab. Pakkusin välja valikvastused. Vaadates tulemusi, on mõistetav, et neile on täna oluline mõista valikute teemat ning ajajuhtimist, kuid ka oma teekonna kujundamist, mis on vägagi seotud enda tundmise ja mõtestamisega.

KUIDAS EDASI:

Saadud kogemus ja tagasiside andsid teadmise ja täiendava tunnetuse teema vajalikkusest ning kuidas sellega edasi minna; kuidas seda nii sisult kui metoodiliselt täiendada, et see oleks kuulajatele / osalejatele suurema lisaväärtusega. Aitaks neil end tundma õppida, end mõtestada; oma ootusi määratleda, et seeläbi kujundada oma teekonda. 

Metoodika on oluline ja selle õige rakendamine tagab tulemuslikkuse. Pikema koolituse puhul saab sinna juurde lisada ajakasutamise ja valikute tegemise loogikad. 

Kõik need kokku moodustavad ühe terviku oskustest, mis on väärtuseks kogu eluks.

ESIMENE KOOLITUS TOIMUS:

Pärnu Koidula Gümnaasiumis, 23.03.2023.  

Majandus- ja ettevõtlusõpetaja Mari Erm-Reining kutsus mind gümnasistidele rääkima ühel, seni veel vähe käsitletud teemal, mis on aga heaks aluseks oma tulevasel ettevõtluse teekonnal - enda ja oma soovide mõistmine, enda mõtestamine. Kooli kodulehel olev kokkuvõte sellest:

Noortel oli võimalus kaasa mõelda, kuidas oma elu mõtestada, millised on need eluetapid, mis meid mõjutavad ja kujundavad, kuidas iseennast ja oma tugevaid ning nõrku külgi arendada. Milline on mõtteviis, mis aitab edu saavutada ning kõige tähtsam ära mine iseendaga vastuollu, siis oled motiveeritud.

Maire Milder

kliendikogemuse strateeg / konsultant-koolitaja

https://mairemilder.ee
Previous
Previous

Kliendikogemuse digitrendid aastal 2023

Next
Next

Kliendikogemuse sisekoolitus, mis aitab rasketele aegadele kindlalt vastu minna