Jalutuskäigu inspiratsioonist ideeni: kas sellest võiks sündida Re-disaini elustiilipood?
1. Jalutamine kui inspireeriv praktika Le Marais’ kvartalis.
Kõnnid ja lased end teekonnast inspireerida, oled avatud meelega ja uudishimulik. Mis nii juhtub? Parim, mis juhtuda saab. Sageli kohtud just siis oma teekonnal sind kõnetavate asjadega. Sa märkad neid kohti, mis räägivad sinuga samas keeles – visuaalselt, väärtustelt, ideedelt. Veidi diip mõte, aga tegelikult toimiv.
Olime Pariisis sisse ahminud palju kunsti, arhitektuuri ja pariisilikku hõngu. Shopping oli täiesti tahaplaanile jäänud ja ma pean tunnistama, et ega see meid sellel hetkel eriti ka huvitanudki. Kuid on üks asi, millest ma ei suuda mööda vaadata: keskkonnad, kus disain ja idee/lugu loovad koos midagi erilist. Kohad, mis pole lihtsalt kauplused, vaid kontseptsioonid, mis jäävad meelde. Need tõmbavad mind enda suunas, nii juhtus ka seekord.
Jagan teiega 3 ootamatut avastust, mis tekitasid soovi: järgmine kord võiks minu Pariisi jalutuskäikud olla teadlikult seotud disaini, butiikide ja kohvikutega. Põnev oleks planeerida ja samas tuleks midagi ka endale avastamiseks jätta. Seekord siis kolm kogemust Pariisist ja üks idee, mis ootab elluviimist! Inspiratsioon ja unistus ühest uuest Re-disaini poest, vaata blogi lõpus olevat infot.
2. Kolm inspireerivat jaekontseptsiooni.
1. DOVER STREET MARKET.
Le Marais rajooni ühes sisehoovis märkasin ootamatult ühel uksel DOVER STREET MARKET logo. Loomulikult seadsin sammud sisse. Olin Londonis aastaid seda disaini-mekat külastanud ja pakutavat sisekujundust ning moedisaini nautinud.
Googeldades sain lisainfot:
Dover Street Market Paris (DSMP) avas oma uksed 24. mail 2024 aadressil 35–37 rue des Francs-Bourgeois, Marais' kvartalis, ajaloolises Hôtel de Coulanges hoones. Selle asutasid Comme des Garçons'i disainer Rei Kawakubo ja tema abikaasa Adrian Joffe.
DSMP on tuntud oma ainulaadse kontseptsiooni poolest, kus puuduvad traditsioonilised kaubamärgipõhised jaotused. Selle asemel on kogu ruum kujundatud avastamiseks ja eksperimentideks, pakkudes külastajatele võimalust sukelduda moedisaini ja kunsti maailma. Poe sisekujundus, mille on loonud Kawakubo ise, rõhutab "ilusat kaost", kus rõivad ei ole väljastpoolt nähtavad ning külastajad peavad sisenema, et avastada erinevaid brände ja kollektsioone .
DSMP pakub laia valikut tuntud ja sõltumatuid moebrände, sealhulgas Comme des Garçons, Prada, Bottega Veneta, Balenciaga, Jacquemus, Rick Owens, Marine Serre, Simone Rocha ja paljusid teisi. Lisaks on poes esindatud eksklusiivsed brändid Prantsusmaal, nagu Hodakova, Paul Harnden, Elena Dawson, Chopova Lowena ja Duran Lantink. Lisainfot erinevatest üritustest leiate nende kodulehelt.
See on ka koht, kus on suur tõenäosus kohtuda tuntud disainerite ja kultuuritegelastega. Nii minuga juhtuski, kohtasin seal moedisainerit, Michèle Lamy’i (Rick Owensi abikaasa).
2. Samal tänaval, vaid veidi edasi, jäi silma Uniqlo.
Mind huvitas, kuidas see globaalne bränd end Pariisis esitleb – mida ja kuidas nad just pariisitaridele pakuvad. Astusin sisse... ja ei pidanud pettuma. See polnud lihtsalt järjekordne Uniqlo, vaid midagi enamat. Poe tegi eriliseks selle asukoha lugu ja viis, kuidas Uniqlo oli seda oma kontseptsioonis arvesse võtnud. Keskkond, arhitektuur ja ajalooline kihistus olid oskuslikult seotud brändi minimalistliku maailmaga. Põnev ja huvitav, samas olid siin lisandunud huvitavaid teenuseid - taaskasutus ja re-disainimine; koostöö Louvre’iga jne.
Jah, Uniqlo Le Marais pood Pariisis on tõepoolest ainulaadne, ühendades endas ajaloolise arhitektuuri ja kaasaegse jaekaubanduse kontseptsiooni. Siin on mõned huvitavad faktid selle poe kohta:
Ajalooline hoone: Pood asub 19. sajandi keskpaigas ehitatud endises valukojas, kus kunagi sulatati käsitööliste tööprotsessis kogutud metallijääke, et eraldada tuhast kulda ja hõbedat.
Hoone tööstuslikust minevikust on palju säilitatud – alles on nii kõrge telliskivikorsten kui ka osa originaalsetest masinatest, mida saab näha keldrikorrusel väikeses muuseuminurgas.
Poe sisekujundus on säilitanud tehase tööstusliku iseloomu, ühendades selle kaasaegse jaekaubanduse kontseptsiooniga, seda kutsutakse “butiik-muuseumiks”.
Sisekujundus: Tokyo disainistuudio Wonderwall, eesotsas Masamichi Katayama'ga, säilitas hoone ajaloolised elemendid, nagu 35 meetri kõrgune punastest tellistest korstna ja rauast talad, luues samas kaasaegse ja funktsionaalse ostukeskkonna.
Auhinnatud disain: 2014. aastal pälvis pood MAPIC auhinna parima moekaupluse kontseptsiooni eest, tunnustades selle innovaatilist lähenemist ajaloolise hoone kasutamisele kaasaegse jaekaubanduse eesmärgil.
Uniqlo Le Marais pood on suurepärane näide sellest, kuidas ajaloolist arhitektuuri saab edukalt integreerida kaasaegse jaekaubanduse kontseptsiooniga, pakkudes külastajatele ainulaadset ostukogemust.
3. Taaskasutus- ja ümberdisainitud moepood.
Viimane põnev ja ootamatu leid sellel reisil oli imelise passaaži Galerie Vivienne külastamisel nähtud moedisainer Nathalie Garçon’i butiik, kuhu sisenedes meile selgus, et ta keskendub aeglasele moele ja ümberdisainitud vintage-rõivastele. Põnev oli näha, kuidas tema looming ühendab jätkusuutlikkuse ja Pariisi šiki, pakkudes ainulaadseid tooteid, mis on loodud taaskasutatud materjalidest. Müüjatelt kuulsin, et seda poodi on Pariisis täpselt üks ja see asub just selles erilises Galeriis. Põnevad tikandid, lisaelemendid, erilised detailid muutsid tooted põnevateks ja isikupärasteks.
3. Unistame veidi! „Mis oleks, kui ka meil Tallinnas oleks selline ruum, kus disain kohtub Re-disainimisega?“
Ka meil võiks olla ringmajanduse disainipood, kus pakutakse lisaks ka põnevaid ja erilisi teenuseid.
Kujuta ette kohta, millel on oma hing. Ajalooline, inspireeriv, loovust esile kutsuv. Näiteks Katariina käik Tallinnas – oma salapäraste vaateakende, töötubade ja vahetu atmosfääriga. Aga see võiks olla ka Kalamaja tänavanurgal, Noblessneri paekivimüüride vahel või Telliskivi piirkonna arengutes. Tegelikult kus iganes, peaasi, et oleks!
Oluline pole ju ruum – vaid see, mis seal sees sünnib. Miks mitte luua teenuseid, mida inimesed tegelikult ootavad, mis inspireerib ning pikendab armsate toodete eluiga:
Re-disain sinu kvaliteetsetele rõivastele – koostöös erinevate disaineriga
Töötoad, kus saad ise osaleda ja õppida oma riideid kohandama või ümber disainima
Inspiratsiooniks väike galerii, kus näha, mida tegelikult saab teha „vanast uueks“, et mõte hakkaks liikuma, ideed hakkasid tööle
Hooldusteenused: parandus, kohendus, abi teadliku tarbimise teemadel
Kogukonnale avatud ruum, kus mood on tähenduslik, mitte hooajaline
Koht, kus saavad kokku erinevad põlvkonnad, kuid samad väärtused
Turul on valmisolek olemas. Inimestel on soov hoida, parandada, kohandada – aga puudub koht, kus see saaks kvaliteetselt ja inspireerivalt toimuda.
Meil on andekad disainerid. Meil on teadlikumad tarbijad. Meil on kusagil ka ruume, mis ootavad täiendavat tähendust. Miks mitte tuua sellesse ruumi kokku ka noored EKA disainerid, kellel on ideid, oskust ja tahet oma kätt ja ideid proovida?
Meil on Reet Ausi Trash to Trend parandus- ja ringdisainistuudio, mis on keskendunud rõivaste eluea pikendamisele ning jätkusuutlikule tarbimisele, kuid see valdkond võimaldab enamat.
Inspiratsioon ei tule alati sihtides, vaid vahel just siis, kui lased end juhtida. Oluline on märgata ruume, inimesi ja ideid, mis meid kutsuvad… ja miks mitte neid ellu viia.
Lisainfo Pariisi reisiks:
Tahtsin saada nähtute kohta lisainfot, alustasin googeldamist Galerie Vivienne kohta ja oh imet, mida kõike ma leidsin. Jagan mõningaid teiega täiendavaks infoks:
The Shopkeepers - lühiülevaade passaažis asuvatest poekestest, baaridest jne.
Pariisi eriliste poodide asukohtade kaart koos lühikirjeldustega The Shopkeepers
The Parisian Guide: Things - to - do - shopping Pariisis
The Parisian Guide: passages in Paris; 25 passaaži asukohta koos lisainfoga. Vali, mida soovid, mis ühtib jalutuskäikudega
Urbanside - city - guide / shopping Paris